Suomen tai ruotsin opetus toisena kielenä

Suomi toisena kielenä oppimäärän tehtävänä on tukea lapsen ja nuoren kasvua kieliyhteisön täysivaltaiseksi jäseneksi, jolla on kielelliset valmiudet jatko-opintoihin. Suomen kielen oppiminen tukee kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan.

Tarpeen suomi toisena kielenä -oppimäärään määrittävät oppilasta opettavat opettajat yhdessä. Oppilaan huoltaja päättää oppimääriä koskevista valinnoista.


Vuosiluokilla 1–2 opetuksen painopiste on luku- ja kirjoitustaitojen perustan luomisessa sekä oppimaan oppimisen ja vuorovaikutuksen taitojen kehittämisessä. Opetuksen tehtävänä on herättää kiinnostusta kieleen, ilmaisuun ja erilaisten tekstien tuottamiseen ja tulkitsemiseen.

Vuosiluokilla 3–6 erityisenä tehtävänä on tukea suomen kielen taidon kehittymistä sekä luku- ja kirjoitustaidon ja vuorovaikutustaitojen sujuvoitumista ja monipuolistumista. Opetuksessa otetaan huomioon oppilaiden kielitaito ja vahvuudet. Tekstien tulkitsemisen ja tuottamisen yhteydessä harjaannutaan tarkastelemaan kielen piirteitä ja kirjallisuuden keinoja ja edetään laajempien tekstien lukemiseen ja lukukokemusten monipuoliseen jakamiseen.


Vuosiluokilla 7–9 opetuksen erityisenä tehtävänä on vakiinnuttaa ja monipuolistaa suomen kielen taitoa, oppimaan oppimisen ja vuorovaikutuksen taitoja ja monilukutaitoa. Opetuksessa otetaan huomioon oppilaiden kielitaito ja vahvuudet. Oppilaiden kielitietoutta, tekstimaailmaa ja kulttuurintuntemusta laajennetaan. Kehitetään kielellisiä valmiuksia jatko-opintoja, yhteiskuntaa ja työelämää varten.

Toimi näin

Suomi toisena kielenä -opetusta tarvitsevien oppilaiden huoltajat ottavat yhteyttä oman koulunsa rehtoriin.

Kenelle ja millä ehdoin

Opetus on tarkoitettu maahanmuuttajien ohella paluumuuttajille ja adoptoiduille lapsille, jotka tarvitsevat tukea kielen kehitykseen.

Suomi toisena kielenä -opetuksen tarpeen arvioi äidinkielen opettaja yhdessä huoltajan kanssa.

Tausta ja lainsäädäntö

Suomen tai ruotsin opetusta toisena kielenä voivat saada maahanmuuttajataustaiset oppilaat, joiden suomen tai ruotsin kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen kaikilla kielen osa-alueilla. Opetus eroaa tavoitteiltaan ja sisällöiltään äidinkielen opetuksesta. Siitä käytetään usein lyhennettä S2/R2.

Suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetuksen tavoite on vahvistaa opiskelijan monikielistä identiteettiä ja rakentaa pohjaa toiminnalliselle kaksikielisyydelle.

Palvelupaikat

Puhelinasiointi

Niva-Kaijan koulun rehtori

Yläkoulun rehtorin puhelinnumero
0403447488

Erkkilän koulun rehtori

Erkkilän koulun rehtorin tavoittaa myös puhelimitse
0403447511

Järvikylän koulun rehtori

Järvikylän koulun rehtorin tavoittaa myös puhelimitse
0403447531

Ahteen koulun rehtori

Ahteen koulun rehtorin puhelinnumero
0403447498

Malilan koulun rehtori

Malilan koulun rehtorin tavoittaa myös puhelimitse
0403447541

Karvoskylän koulun rehtori

Karvoskylän koulun rehtorin tavoittaa myös puhelimitse
0403447536

Junttilan koulun rehtori

Junttilan koulun rehtorin tavoittaa myös puhelimitse
0403447526

Haapalan koulun rehtori

Haapalan koulun rehtorin tavoittaa myös puhelimitse
0403447516

Välikylän koulun rehtori

Välikylän koulun rehtorin tavoittaa myös puhelimitse
0403447546

Kyösti Kallion koulun rehtori

Kyösti Kallion koulun rehtorin puhelinnumero
0403447379

Haikaran koulun rehtori

Haikaran koulun rehtorin tavoittaa myös puhelimitse
0403447521

Verkkoasiointi

Linkit

Tulostettavat lomakkeet