Avustajapalvelut ja apuvälineet perusopetuksen oppilaalle

Avustajapalvelut ja apuvälineet perusopetuksen oppilaalle

Nivalassa kaikilla kouluilla on mahdollista saada oppilaille tarpeelliset tulkitsemis- ja avustajapalvelut. Avustajapalvelujen kohdentamisessa selvitetään yksilö- ja ryhmäkohtaiset tarpeet. Kouluilla voi olla koulu-, luokka- ja henkilökohtaisia koulunkäyntiavustajia. Koulun yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä tekee joka kevät esityksen sivistysjohtajalle koulun seuraavana lukuvuonna tarvitsemista tulkitsemis- ja avustajapalveluista. Sivistysjohtaja päättää koulujen seuraavana lukuvuonna käytössä olevasta avustajapalveluresurssista ennen edellisen lukuvuoden päättymistä. Kesken lukuvuotta ilmenevään avustaja- ja tulkitsemispalveluiden tarpeeseen tehdään asiantuntijaryhmän esityksen perusteella erillispäätös.

Opetuksen järjestäjä päättää tulkitsemis- ja avustajapalveluista sekä muista opetuspalveluista ja erityisistä apuvälineistä. Palveluiden ja apuvälineiden tarve ja määrä arvioidaan moniammatillisena yhteistyönä hyödyntäen oppilaan ja huoltajan antamia tietoja ja mahdollisten koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden lausuntoja. Tehostettua tukea saavan oppilaan palveluiden ja apuvälineiden tarve arvioidaan pedagogisessa arviossa. Erityistä tukea saavan oppilaan palveluiden ja erityisten apuvälineiden tarve arvioidaan pedagogisessa selvityksessä ja niistä päätetään erityisen tuen päätöksessä.

Erityisten apuvälineiden tarve voi liittyä näkemiseen, kuulemiseen, liikkumiseen tai muuhun fyysiseen tarpeeseen. Se voi liittyä myös oppimisen erityistarpeisiin. Tällöin käytetään esimerkiksi erilaisia tietoteknisiä sovelluksia, äänikirjoja, matematiikan havainnollistamisen välineitä tai keskittymistä tukevia apuvälineitä. Oppilaan kanssa työskentelevät perehtyvät riittävästi opetukseen osallistumisen edellyttämien apuvälineiden käyttöön sekä ohjaavat oppilasta ja huoltajaa näiden käytössä yhteistyössä tuen muiden ammattihenkilöiden kanssa. Apuvälineitä käytetään suunnitelmallisesti ja niiden käyttöä ja tarvetta arvioidaan säännöllisesti. Oppilaan kanssa työskentelevät suunnittelevat yhdessä opetukseen osallistumisen edellyttämien palvelujen ja apuvälineiden käytön eri oppimistilanteissa hyödyntäen tarvittaessa muita asiantuntijoita.

Toimi näin: 

Henkilökohtaisen avustajapalvelun hakeminen oppilaalle on huoltajan tehtävä. Huoltaja täyttää hakemuksen ja toimittaa sen sivistysjohtajalle. Hakemuksessa tulee olla liitteenä lääkärin, psykologin, psykiatrin tai muun viranomaisen lausunto avustajapalvelun tarpeesta.

19.02.2020
Talvilomaviikolla (vko 10) kirjastoauto Kirmaus liikennöi seuraavasti: ma normaalisti (ei Kyösti Kallion koulu)
17.02.2020
NUORTEN KESÄDUUNI- JA KESÄYRITTÄJYYSSETELI 2020
10.02.2020
Maanmittauslaitos kehittää uutta valtakunnallista osoitetietojärjestelmää, jonka on tarkoitus tuoda helpotusta osoiteongelmiin.
03.02.2020
Oulaisten Musiik
31.01.2020
Kaupunginhallitus pyytää lausuntoja Nivalan tulevaisuuden oppimisympäristöistä ja koulujen tulevaisuudesta.
17.01.2020
Nivalan kaupungin esi- ja perusopetuksen sekä lukion lv 2020-2021 työ- ja loma-ajat  
04.12.2019
Kouluterveyskyselyn 2019 yhteenveto