Erityisvarhaiskasvatus

Erityisvarhaiskasvatus

Erityisvarhaiskasvatus ja lapsen tarvitsema kasvun tuki sisältyvät varhaiskasvatuspalvelujen perustehtävään. Lapsen tuen tarve voi olla kasvatuksellista, sosiaalista tai lääketieteellistä. Päivähoito on yksi kuntoutusmuoto. Kaikille tukea tarvitseville lapsille laaditaan kehityksen ja oppimisen tueksi kuntoutussuunnitelma.

Erityisvarhaiskasvatuksessa lapsen tarvitsema kasvun tuki sovitellaan yksilöllisesti. Lapsen tuen tarpeen arvioinnin lähtökohtana on vanhemman ja kasvatushenkilöstön havaintojen yhteinen tarkastelu tai aiemmin todettu lapsen erityisen tuen tarve. Tukitoimet lapsen kasvun ja kehityksen etenemisen vahvistamiseksi aloitetaan heti kun tuen tarve on havaittu. Tarvittaessa arvioinnin ja tuen suunnittelun tueksi hankitaan asiantuntijan lausunto.

Lapsella voi olla tuen tarvetta mm:
*puheen ja kielen kehityksen alueella
*sosiaalisessa ja tunne-elämän kehityksessä
*käyttäytymisessä
*motoriikassa
*tarkkaavaisuudessa ja keskittymisessä
*hahmottamisessa
Lapsen tarvitsema tuki järjestetään portaittain hänen tarvitsemallaan tavalla. Tuki kirjataan ja sisällytetään lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan (vasu) tai vasun liitteenä olevaan Lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tuen suunnitelmaan. Erityisen tuen osalta tuki kirjataan Henkilökohtaiseen oppimisen järjestämisen suunnitelmaan (Hojks). Varhaiskasvatuksen erityislastentarhanopettaja toimii henkilöstön ja vanhempien tukena varhaisen tuen tarpeen tunnistamisessa sekä tukitoimien suunnittelussa ja järjestämisessä sekä on mukana laadittaessa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman (vasu) liitteeksi Lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tuen suunnitelmaa. Erityislastentarhanopettaja on aina mukana Hojks asiakirjaa laadittaessa.

Kenelle ja millä ehdoin: 

Lapsella tulee olla yhteisesti todettu tuen tarve. Tarvittaessa tuen tarve vahvistetaan lääkärin tai muun asiantuntijan lausunnolla.

Varhaiskasvatusuunnitelma VASU